Lezen..lezen…lezen…

Ik ben verschrikkelijk dol op lezen. Boeken zijn altijd cadeautjes voor mij geweest, zelfs als ik ze zelf kocht.  Tegenwoordig hoor ik nog maar van weinig mensen dat ze echt graag boeken lezen. Ze spelen liever online games of kijken films. Maar het echte lezen, ik vraag me af hoeveel mensen zoiets nog doen.  Want het boek wordt steeds meer verdrongen door de films op tv. En ik weet niet zo goed of dat nu een positief of negatief iets is..

Zelf ben ik jong begonnen met het lezen van boeken. En ik ben er al jaren helemaal verslingerd aan. Ik vind niets heerlijkers dan met een goed boek op de bank of in bed me helemaal verliezen in een verhaal. Dat is zo verschrikkelijk lekker aan lezen. Je duikt totaal in zo een verhaal. Je bent even niet meer in je eigen wereld maar beleeft de avonturen van het boek gewoon mee.  En dat maakt dat je je fantasie optimaal gebruikt. Je moet jezelf voorstellen hoe dingen eruitzien. In een film is het allemaal voorgekauwd. In een boek moet je je eigen fantasie aanspreken. Dat is zo fijn om te doen, dat ik me niet kan voorstellen dat iemand niet van lezen kan houden (begrijp me niet verkeerd hoor, ik respecteer de mensen die niet zo van lezen houden. Er zijn ook redenen voor en dat besef ik. Dit is helemaal geen aanval op deze mensen). Wie wil er nu niet zichzelf verliezen in bladzijden van een goed geschreven boek.

Door de jaren heen is mijn smaak  qua boeken en genres enorm veranderd moet ik zeggen. Sommige dingen zijn trouwens wel hetzelfde gebleven, maar ik heb best tussen wat genres heen en weer gehopt als ik eerlijk ben. Boeken zijn erg persoonlijk. Wat de een een geweldig boek vindt, kan iemand anders wel verschrikkelijk vinden, of saai. Dat geeft uiteraard helemaal niks hoor. Je moet lezen wat je zelf prettig vindt uiteraard.

Oke, toen ik nog jong was, laten we zeggen een jaar of vijf a zes, las ik graag boeken getiteld Roosje. Ik kreeg die boekjes voor mijn afzwemmen van mijn opa en oma en heb ze echt honderd keren overnieuw gelezen. En ik heb me er soms ook uit laten voorlezen. Mijn moeder kon namelijk echt geweldig voorlezen, dus ik was soms gewoon even lui en luisterde dan naar mijn moeder. De schrijver van die boeken ben ik helaas echt even kwijt.

Op mijn zevende ben ik begonnen aan de reeks  “Romana en Ragebol” van Tina Caspari. Ik was destijds (nu ook nog wel hoor) een echte paardenfan en leefde helemaal mee met de avonturen van Romana. En ik droomde er natuurlijk van om ooit ook een eigen paard te hebben of echt zo gezellig erbij te horen op een manege. Mijn eigen paard is er nooit gekomen, paardrijden is wel gelukt en dat heb ik ook met veel plezier gedaan.

Naast de paardenboeken las ik graag boeken van Thea Beckman. Het waren een soort historische en fantasy-achtige boeken waar ik mezelf helemaal in kon verliezen. En dat is wat ik in een boek zoek als ik eerlijk ben. Ik moet mezelf erin kunnen mee laten slepen. Eventjes helemaal van de wereld en in het boek zijn. Thea Beckman is enkele jaren favoriet gebleven.

Toen Paarden wel boeiden maar niet meer spannend genoeg waren, kwamen de Kippenvel boeken in zicht. Ik denk dat de meeste mensen van mijn leeftijd die boeken wel hebben gelezen. Ik kon er helemaal bij wegdromen en oprecht griezelen van de boeken. Het heeft me ook menig nachtelijk uurtje gekost. Want wat is er leuker om die boeken te gaan lezen als het donker is…en de wind rondom je huis loeit en je in je bed ligt (en eigenlijk behoort te slapen..maar ja lezen he). Ik koester warme herinneringen aan thriller-pockets die in die tijd ook uitkwamen. “de Moordexpress” heb ik hier nog liggen. Ik heb een aantal zomers samen met een neef die boeken verslonden. Logerend bij mijn lievelingstante Lida, in een tentje in de tuin hebben we tot diep in de nacht die boeken gelezen. Ik vindhet nog geweldig als ik eraan terugdenk. Wat was dat een toffe tijd. Ik denk er nog best vaak aan terug en pak soms nog weleens zo  een boekje, waaraan dan goeie herinneringe hangen.

Daarna is er een periode geweest dat ik de boeken van Virginia Andrews ontdekte. Het begon met “bloemen op zolder” en al snel bezat ik de hele reeks. En nog vele andere reeksen van deze schrijfster. Een echte drama/roman schrijfster was het. Ik zeg was het, want de latere boeken zijn geschreven door een zogenaamde ghostwriter, in de stijl van Virginia Andrews.  Na een jaar of drie is me dat helaas wel gaan vervelen. De onderwerpen in de boeken zijn namelijk vrijwel hetzelfde. Heftig, maar hetzelfde. Dus na enkele boekenseries moet ik tot mijn schaamte bekennen, ben ik me er redelijk bij gaan vervelen.

Maar dat geeft niets, de boeken van James Patterson kwamen in zicht. Deze schrijver is in Nederland redelijk onbekend. Er zijn boeken van hem met de titel  “meisjes plagen” en “ pak me dan”. Het zijn steengoed geschreven thrillers, of misschien is het meer misdaadroman. Het is in ieder geval een verrassende schrijver en je hebt echt moeite het boek weg te leggen. Meteen daarbij ontdekte ik ook Tess Gerritsen. En daar ben ik ook echt fan van gebleven. Ik wil al haar boeken lezen en hebben!

De Harry Potter serie en de Lord of the Rings heb ik ook compleet. Maar fantasy is mijn favoriet en dat is het door de jaren heen ook wel geweest. Ik ben ook fan van Stephanie Meyer (twilight serie). Die schrijft ook geweldig. En de Aardkinderen serie van Jean M Auel moet je eigenlijk ook gewoon gelezen hebben

Zoals je misschien wel merkt ben ik nog altijd dol op het lezen van boeken. Ik ben wel blij met mijn E-reader zodat mijn armen niet te vermoeid hoeven raken bij de dikke pillen die ik lees. Die kun je nu op een e-reader kwijt. Dat scheelt. Hoewel een boek in je handen, de kaft en de geur van een boek me nog altijd gelukkig maken.

Lees jij ook graag? Wat voor een boeken? Of hou je helemaal niet zo van lezen?

Geef een reactie

