Gezond en lekker eten

Het is weer tijd voor, zoals beloofd, een nieuwe blog. En deze keer ga ik het hebben over lekkere recepten die heel gezond zijn en die je eigenlijk gewoon eens moet proberen. Ongezond eten is iets wat we allemaal (ook ik) al snel uit gemakzucht doen. Want wat is er minder werk, patat bestellen of een gezonde maaltijd bereiden. Juist ja, patat bestellen wint het vaak. Nu wil ik niet roepen dat je nooit patat moet eten. Als tussendoortje zou ik het niet echt aanraden, maar als maaltijd is het misschien niet heel gezond, maar zo af en toe moet dat best kunnen.

Gezond eten is er bij mij de afgelopen tijd wel vaak bij ingeschoten en ik ga het merken. Op de weegschaal (die toch al niet mijn vriend is) aan mijn kleding maar ook aan mijn gemoedstoestand. Voedsel heeft veel invloed op hoe je je voelt. Dat klinkt nu ik het zo opschrijf eigenlijk nog logisch ook. Als je lijf tekorten heeft gaat het natuurlijk reageren.

Na mijn laatste keer op de weegschaal was voor mij een grens bereikt. Ik moet meer en gezonder gaan eten, voor het verkeerd gaat. Ik ben geen slanke dame en dat ben ik ook nooit echt geweest. Ik ga niet drastisch lijnen want dat werkt vaak averechts. Nee, ik ga gezonder en regelmatiger eten en ook nog wat meer bewegen. Bewegen wordt ook natuurlijk vaak vergeten maar je lijf heeft daar absoluut behoefte aan. Affijn. Ik ben op zoek gegaan naar lekkere recepten die gezond zijn.

En daar sprong uit, de groene smoothie. En wat daar zo heilzaam aan is, is dat je in een keer je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit nuttigt. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat 200gr groenten niet eens genoeg is. We zouden meer groenten moeten eten met zijn allen. Affijn de groene smoothie. Ik heb hem ingevoerd als ontbijt. Wat erin zit:

Miss PJ’s green smoothie

–          200 gr spinazie

–          200ml water

–          1 appel, in stukjes met schil

–          1 banaan

–          1 stengel bleekselderij

 

Dit alles doe je in je blender en dat laat je even een minuutje blenden. Dat giet je in een groot glas en drinken maar!  Het is misschien een beetje veel voor in een keer, dus kun je het ook bewaren in de koelkast voor een dag.

Het klinkt misschien erg raar, maar ik maak deze smoothie als ontbijt! Haha, ja spinazie als ontbijt klinkt echt weird. Maar je proeft niks van de bladgroenten die je erin gooit, aangezien het fruit overheerst qua smaakje. Ik heb hem gedronken (1 liter) en ik moet zeggen, ik denk dat ik  deze smoothie erin houd en hem aanbeveel!

Verder  maak ik ook weleens lekker een gezonde smoothie voor tussen door… ik heb laatst een bananen-milka shake gemaakt. En die wil ik jullie eigenlijk ook gewoon niet onthouden. Ik stond er zelf verbaasd over hoe lekker hij was!!!

Miss Pj’s  Milka- Banana Shake

–          1 banaan

–          200ml melk

–          1theelepel chocoladepoeder (liefst milka, maar andere is ook goed)

–          5 ijsklontjes

Dit alles in de blender, goed door elkaar en je hebt een heerlijk koele shake die gezond en nog lekker is ook!

Ook heb ik een salade gemaakt omdat ik eigenlijk tussen de middag nooit zin heb om brood voor mezelf klaar te maken. Brood vind ik eigenlijk niet echt super lekker. Heel soms wel maar eigenlijk eet ik liever andere dingen. Dus maakte ik een salade, en ik zal even neerzetten wat daarin gaat

 

Miss PJ’s Salade 

–          1 stengel bleekselderij

–          1 appel in partjes met schil

–          1 blikje tonijn (op water)

–          1 paprika in stukjes gesneden

–          1 eetlepel yoghurtdressing (van de AH)

Snijd de stengel bleekselderij in stukjes, en doe dit ook met de paprika en de appel. Meng dit door elkaar en voeg de tonijn uit blik toe.  Een klein beetje yoghurtdressing erover en je hebt een zalige salade! Echt een aanrader!

Ik hou van lekker eten, maar lekker hoeft natuurlijk niet altijd ongezond te betekenen. Dus wees niet bang, ik ga niet streng lijnen ofzo. Nee ik ga gezonder, regelmatiger en iets meer eten. En wat meer water en thee drinken. Daarbij een beetje meer bewegen en dan voel ik me straks vast ietsje lekkerder in mijn vel!

Wat doen jullie als je wat kilo’s kwijt wilt? Of als je je even minder lekker in je vel voelt?

Geef een reactie

