Wondervol!

In de dagelijkse stroom van berichten die ons doen geloven dat we diëten moeten volgen, dat we ons lijf niet mooi mogen vinden en dat dun staat voor succesvol….

wil ik graag een ander geluid laten horen.

Na jaren van diëten, afvallen en weer aankomen kwam ik tot een paar belangrijk inzichten:

– al dat diëten heeft mij alleen maar dikker gemaakt

– ik kreeg een negatieve kijk op mijn lijf

– ik nam definitief afscheid van diëten

– ik leer om van mijn lichaam te houden

– want pas dan ga je ook goed voor je lichaam zorgen

– accepteer je wondervolle rondingen, niet iedereen hoeft dun te zijn

– en geniet van het leven!

oftewel: Love Your Body! Omarm je lichaam en het leven!

Deze tekst kwam ik tegen op www.wondervol.nl

En toen ik deze tekst las, werd ik opeens zo blij. Eindelijk een groep vrouwen die opstaat tegen het feit dat iedereen maar roept dat je dun moet zijn en op dieet moet. Dat je jezelf niet mooi moet vinden als je geen modellen uiterlijk hebt.

Ook ik ben jaren en jaren zeer ontevreden geweest over mijn lijf. Al vanaf mijn vroegste jeugd heb ik een zeer negatieve kijk gehad op mijn eigen uiterlijk en lijf. Dit komt onder andere doordat ik ben gepest. Dat heeft invloed, meer dan de pester ooit zal beseffen. Ik kon niet genieten van eten, niet genieten van het strand, zwemmen of andere openbare dingen. Het is zelfs zo erg geweest dat ik niet durfde te eten in het openbaar, omdat iemand ooit tegen mij  heeft gezegd, toen ik een ijsje at op straat  “ Dat zou ik niet doen, dan word je nog dikker en lelijker”.

Toen ik in een rolstoel belandde, is dit natuurlijk ook niet bevorderlijk geweest voor mijn gewicht. Maar de moeite die ik ermee heb is minder geworden. Waarom? Omdat jaren van revalidatie en vechten tegen mijn lichaam me tot bovenstaande inzichten bracht. Dieten heeft me niet verder geholpen, ook de laatste poging tot lijnen niet. Ik kreeg een negatieve kijk op mijn lijf en mijn uiterlijk en ging me daar ook naar gedragen. Van dagenlang alleen maar avondeten tot me alleen maar in vormeloze shirts en broeken hijsen.

Maar als ik niet van mezelf hou en mezelf zo behandel, hoe kan ik dan van anderen verwachten dat ze me anders behandelen? Als ik al niet van mezelf hou, hoe kan ik dan verwachten dat anderen van mij houden? De basis is toch echt dat je jezelf goed behandeld en van jezelf houd. Dan pas kun je van anderen hetzelfde verwachten. En sinds ik dit weet is er best veel veranderd als ik eerlijk ben. Ik krijg veel positiviteit terug van de mensen om mij heen en ben zelf ook positiever ingesteld.

Ik zorg veel beter voor mij lichaam, van binnen en ook van buiten. Ik leer om van mezelf te houden zoals ik ben. En ik schrijf hier…en maak vlogs. Om deze inzichten te delen met iedereen die het maar lezen wil!

En daarom verwijs ik ook met veel plezier naar www.wondervol.nl ! Want deze site heeft mij waardevolle dingen laten inzien!

Ik denk dat veel stevige meiden wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Meiden, jullie zijn prachtig! Met rondingen en al.

Het woord blijft mij bij en ik vind het geniaal verzonnen…WONDERVOL!!!

Afbeelding

4 gedachtes over “Wondervol!

  1. Corinne zegt:

    Wat een kanjer, respect voor dit meisje wat al zoveel verder is dan vele van ons, en zo ben jij op jouw beurt weer een inspiratie voor anderen littlemisPJ, petje af voor jou…….

Geef een reactie

