Muts!

Ik ben zelf nu niet erg fan van de winter.  Ik ben van nature al een enorme koukleum en de winter is natuurlijk niet gemaakt voor mensen die nogal kouwelijk zijn ingesteld. Toch moet je er in Nederland echt een paar maanden aan geloven.. De winter. Natuurlijk horen er bij de winter verschillende kledingstukken.. En in het bijzonder horen er hoofddeksels en andere warmhouders bij. Deze blog gaat over de hoofdzaak…Het warmhouden van je hoofd en oren.

Er is de laatste tijd een winters voorwerp opnieuw ontdekt. Een voorwerp waar in het verleden niemand mee gezien wilde worden. Een hele hele lange tijd geleden waren deze dingen wel mode, maar jarenlang werd je vierkant uitgelachen als je je noodgedwongen (tja dank u wel oma) ermee werd gespot. Waar ik het over heb?  Oorwarmers!

Je ziet ze weer volop in de winkels liggen. En in het straatbeeld spot ik steeds meer dames (en enkele heren) met de oorwarmers.  Ik zelf zou er denk ik toch niet zo snel voor kiezen. Niet alleen vind ik het een beetje raar staan, ook bedekt het je hoofd niet, waardoor je toch weer sneller afkoelt en je dus niks hebt aan je warme oren. En om nu met oorwarmers EN een muts te rollen..ehm..nee mij niet gezien. Wat vinden jullie? Kunnen oorwarmers weer? Of blijven ze not done en krijg je lachneigingen als je iemand met die dingen spot?

Geef mij maar een Ijslandse muts! Die zijn ook niet al te flatteus (ja met van die flapjes…tot over je oren…) maar houden in ieder geval alles wat bedekt en laat je niet worstelen met een muts die net niet over je oren past.

  

Ze zijn er in vele soorten, maten en kleuren en ik vind ze wel iets vrolijks hebben. Natuurlijk is er niks mis met de gewone ouderwetse muts. Maar ik heb altijd het probleem dat ze of te groot zijn, en ik niks kan zien (niet handig tijdens het rolstoelrijden) of te klein en dan krijg ik koude oren. Een ijslandse muts heeft dat probleem niet. Maar ook daar zit een nadeel aan…die touwtjes… Sommige mensen knopen die onder hun kin vast.. Ik vind het geen gezicht..zeker niet als je gezegend bent met een onderkin.  Ik worstel er nog weleens mee tijdens het rollen, de touwtjes weten zich soms zo te posteren dat ze om een arm zitten en ik dus mijn eigen muts van mijn hoofd trek.  Maar goed, een kniesoor die daarop let!

Dan heb je nog een andere oplossing om je hoofd en oren te beschermen tegen de kou. En niet alleen je hoofd en oren, deze kun je ook nog gebruiken als sjaal..Een muts en sjaal in een. Oftewel…een SMUTS!

Jazeker! en bij de luxe en creatieve varianten kun je je handen er ook nog in warm houden! Een beetje creatieveling haakt of breit zelf zijn of haar eigen smuts!  Dan krijgt het ook nog een persoonlijk tintje. Ik vind dit een enorm leuke uitvinding. En ik zou er graag eentje dragen! Dus ik ga binnenkort kijken of ik zelf mijn eigen smuts kan maken. Het heeft vast een andere naam, maar ik vond de naam smuts, die door een vriendin (die dit dus heeft gemaakt) werd genoemd zo leuk, dat ik dit bij deze een smuts blijf noemen!!!!

Dan heb je nog de welbekende..haarband/oorwarmer. Dat ding dat lijkt op een haarband, en die je ook zo draagt, maar dan over je oren heen.

Ik vind ze zelf minstens zo onflatteus als de oorwarmers. Ik zie ze op dit moment dan ook alleen bij de ouder dames. Ooit heb ik er zelf een aangeschaft. Maar hij schoof steeds naar achteren en mijn oren piepten er onderuit..of hij zakte voor mijn ogen, waardoor ik dan weer kans liep om tegen een lantaarnpaal of ander obstakel te rollen. Ik heb hem dan ook gauw uit mijn leven verbannen!

En dan, om het rijtje helemaal compleet te maken, heb je tegenwoordig de baardmuts…Ja je leest het goed…de baardmuts…

Een muts die je een baard en een snor geeft…Hij valt over je oren..en je mond blijft warm en ik denk ook je neus tot op zekere hoogte. Maar flatteus? Nee ik denk niet dat je me snel met een baardmuts zal treffen. En voor de mensen die nu denken dat niemand dit zal kopen….ik heb de eerste baardmuts hier al voorbij zien fietsen!

Dit is alweer het einde van een mutsig artikel. Rest mij de vraag aan jullie: Wat dragen jullie? Een oorwarmer, ijslandse muts, gewone muts, haarband, smuts of een baardmuts?

Geef een reactie

