Feestdagen

En zo zijn ze alweer voorbij, die mooie kerstdagen. Hebben jullie er ook zo van genoten? Ik wel hoor!  We hadden ons voorgenomen voor de kerstdagen niet al teveel eten in te slaan, want meestal eet je toch niet alles op en dat vinden we zonde. Maar je raad het al…dat voornemen is gesneuveld toen we de kerst inkopen zijn gaan doen. Dit jaar wilde ik veel zelf maken, zoals de stoofpeertjes, de tulband en het toetje voor tweede kerstdag. Ik hou van koken en daarom vind ik het zonde om alles kant en klaar te moeten kopen. En in veel gevallen ben je nog goedkoper uit ook als je dingen zelf maakt.

De dag voor kerst ben ik druk geweest met het voorbereiden van mijn zelfgebakken tulband. Ik had nog nooit eerder een tulband gebakken. En ik vond het dus reuze spannend. Hoe zou mijn tulband eruit zien? Zou hij lekker smaken?  Toen ik mijn tulband uit de oven haalde (en het hele huis lekker naar Bourbon vanille rook) was ik verheugd, de tulband zag er echt heeeel mooi uit. Niels was helaas ongeduldig en wilde de nog warme tulband uit zijn vorm halen. Maar omdat hij nog erg warm was, scheurde de tulband en kwam alleen het onderste gedeelte in eerste instantie uit de vorm. Helaas pindakaas, het was geen perfecte tulband meer (en ik als echte perfectioniste, was natuurlijk niet zo blij). Toch kwam ook de andere helft van mijn tulband uit de vorm en toen we de tulband weer een beetje in elkaar puzzelden, was het resultaat eigenlijk best mooi. EN, hij smaakte echt verschrikkelijk lekker!

foto (58)

 

De tulband is zeker voor herhaling vatbaar, die ga ik absoluut nog vaker maken. Niet alleen met kerst uiteraard, maar wat dacht je van pasen. Of gewoon lekker als tussendoortje?  Ik ben er al met al erg blij mee, en ook een beetje trots op!

Op eerste kerstdag ben ik ook meteen gaan voorbereiden voor het eten van tweede kerstdag, en het toetje. Stoofpeertjes…en Tiramisu. Ik ben dol op stoofpeertjes  en ze zijn zo verschrikkelijk simpel zelf te maken.

foto (57)  foto (60)

Peertjes schillen, 400 ml water, 400 ml Port (tawny) en daarbij 2 kaneelstokjes en een scheutje bessensap (of grenadinesiroop) en 50 gram suiker. En dan een hele dag zachtjes laten stoven. En dan krijg je de mooiste en vooral lekkerste stoofpeertjes van de hele wereld!!!!

Naast de stoofpeertjes heb ik ook zelf de tiramisu gemaakt! Ook eigenlijk een erg simpel recept en verschrikkelijk lekker. Al zeg ik het zelf!

foto (59)

 

Het eindresultaat mocht er dan ook wezen. Zonder de cacaopoeder, want daar verslik ik me zo verschrikkelijk vaak in. Ik zet hier ooit nog wel eens het recept neer voor de tiramisu! Want het is zo lekker en zo simpel te maken, dat zal ik jullie natuurlijk niet onthouden.

Tweede kerstdag zijn we ook op familiebezoek geweest. Dat vond ik erg gezellig en ik heb zelfs, heel lief nog cadeautjes gekregen! Een Fa-pakketje en een peper,zout en olie stelletje. Ik ben er erg blij mee!

foto (56)

 

Tot slot sluit ik af met onze kerstboom. Een gezellig volle boom!

Ik vind het bijna jammer dat de kerst alweer voorbij is. Op naar het volgende feestje…Oud en nieuw!!!

Geef een reactie

