Haarverzorging

Iedereen wast zijn haar. Althans ik hoop dat iedereen zijn of haar haren toch zeker een keer in de zoveel tijd wast. Dat zou wel zo hygienisch zijn natuurlijk.  Toen ik klein was wastte mijn moeder mijn haar. Maar ik heb nooit echt van iemand geleerd hoe ik mijn haar moest wassen. Ik denk dat zoiets door niemand echt is geleerd. Je wast je haar..en daar mee klaar. Maar soms merk je dat de manier waarop je je haar verzorgt, toch problemen geeft. Je haar is extreem snel vet, of je haar is erg droog…je hebt roos…je haar breekt snel…

Wist je dat veel van die problemen de oorsprong vinden in het verkeerd wassen van je haar? En dat echt veel mensen hun haar “mishandelen”? En dat dit niet alleen te maken heeft met het vele stylen,fohnen, krullen, kleuren, haargelgebruik en haarspraygebruik? (hoewel dit echt zo slecht is voor je haar) maar ook met het niet goed verzorgen en wassen van je haar?

Ik zat een programma op tv te kijken over haar en kapsels en haarverzorging en voor mij was dit echte en eye-opener. En ik moet toegeven, ik heb vast heel erg vergevingsgezind haar, want ook ik heb mijn haar afschuwelijke dingen aangedaan, zoals permanent, kleuringen , krullen en ja, ook het verkeerd verzorgen en wassen van mijn haar. Ik had bijna een brief aan “Het Spijt Me” geschreven, zo zonde vond ik het dat ik mijn haar al die jaren niet zo netjes heb behandeld.

Ik denk dat heel veel mensen geen idee hebben over hoe ze hun haar nu eigenlijk moeten wassen op een manier die goed is voor je haar. Je doet het zo enorm gedachteloos. En eigenlijk is dat zonde. Want zeker de vrouwelijke bevolking wil toch het liefst prachtige glanzende lokken. En vaak het liefst lang. Daarom is goede haarverzorging best belangrijk!!

Hoe verzorg je je haar het beste?

Om je haar goed te kunnen verzorgen, is het belangrijk dat je eens kijkt naar welk haartype jij hebt? Daar moet je namelijk de keuze van de verzorgingsproducten op aanpassen. Je kunt immers je haar beter verzorgen als je producten hebt, die passen bij je haartype. Dus heb je droog haar, haar dat snel vet word? Of heb je krullen, stijl haar of juist een beetje slag? Heb je dik haar of juist fijn? En is het kort of lang? Is het beschadigd of gezond? Dat zijn allemaal dingen waarop je moet letten of bij het kiezen van de jusite verzorgingsproducten. Hoe kun je zien of je nu vet of droog haar hebt? Dat kun je testen door wat water op je haar te sprayen (een sprayflaconnetje water is daarvoorhandig). Word het water opgenomen dan heb je droog haar…Blijft het water echter na enkele seconden nog op je haar liggen, dan is je haar vet. Hoewel je vet haar meestal al wel herkent.

Borstel je haar het liefst met een kam met wijd uiteenstaande tanden en met een borstel met afgronde pennen of , en dat is echt de uitvinding van deze eeuw, de Tangle Teezer.

De Tangle Teezer lijkt op een paardenborstel, maar is geweldig, zeker als je lang haar hebt om je haar te ontwarren. Het beschadigd je haar echt veel minder dan gewone borstels. Een echte aanrader, misschien dat ik daar binnenkort een apart artikel aan besteed om te vertellen hoe geweldig dat ding is!  Je haar borstelen als het nog nat is, is trouwens echt niet goed. Je haar is op dat moment op zijn kwetsbaarst en breekt ontzettend makkelijk af als je er te ruw met een borstel of kam door heen gaat. Maar daar zal ik zo op terugkomen.

Probeer het gebruik van stylingsproducten zoveel mogelijk te mijden. Je haar wordt er sneller vet van en is ook breekbaarder. Producten zoals haarlak en gel maken de haren stijver en harder, maar daardoor beschadigd het haar ook sneller en breekt het sneller af. Natuurlijk is het bij sommige kapsels niet te vermijden, maar probeer zo min mogelijk producten in je haar te gebruiken om uitdrogen of juist het snel vet worden van je haar te voorkomen.

Probeer het gebruik van de stijltang en de krultang of de krullers ook te minimaliseren. Gebruik zeker een product op je haar, dat je haar beschermd tegen de hitte van de tang. Maar weet dat je met de hitte je haar erg snel uit laat drogen en dat je ondanks de beschermende producten je haar beschadigd.

Dit geldt ook voor je haar kleuren. Gebruik het liefst kleuringen met zo min mogelijk schadelijke ingredienten zoals amoniak. Je haar wordt zeker niet gezonder als je het kleurt. Het beste is natuurlijk je eigen haarkleur te omarmen. Zelfs als de kleur misschien niet helemaal je smaak is. Natuurlijk gezond en glanzend haar in je eigen kleur is echt mooier dan dof droog en dood haar in een kleur die jij wat mooier vind. Je haar is je werkelijk dankbaar als je het niet kleurt. Dat merk ik ook aan mijn eigen jaar. Ik heb het jaren gekleurd en zag het droger worden en kwetsbaarder. Nu heb ik al 3 jaar mijn eigen haarkleur en ik zie mijn haar gewoon opknappen!  En mijn haarkleur is echt niet helemaal mijn smaak..het is donkerbruin,donkerblond…maar ook wat lichterblond..of..nou ja er is geen echt kleur in te ontdekken. Maar het is wel gezond glanzend haar!

Oke, ik heb wel genoeg verteld over wat je wel en niet moet doen. Laten we gaan kijken hoe je je haar het beste kunt wassen!

Haarwastips!

– Borstel je haar voor het natmaken en wassen even door, zo heb je geen nare klitten in je haar.

– Zet de douche niet te warm! Warm water is niet goed voor je haar, het droogt het uit. En ook voor je huid is warm douchen niet zo prettig,die droogt ook uit. Douchen rond de 37 a 38 graden en je haar wassen met het liefst lauw warm water is echt beter.

– Gebruik maar een klein beetje shampoo! Echt..teveel shampoo heeft helemaal geen nut. Sterker nog, het zal je haar zelfs minder schoon maken en er blijven bij gebruik van teveel shampoo resten in je haar achter…en die resten lijken dan op.Jawel..roos! Heb je kort haar, gebruik dan een hoeveelheid ter grote van een erwt. Bij lang haar kun je ietsje meer gebruiken, maar overdrijf het niet!

– Was je haar voorzichtig! Je hoeft de shampoo niet stevig in je haar te gaan wrijven. Begin op je hoofdhuid en masseer daar de shampoo in, vermijd bij lang haar het wrijven in de punten. Verdeel de shampoo liever door je haar door het schuim er zachtjes door heen te “aaien”. Op die manier voorkom je ook dat je haar door het wassen in de knoop gaat zitten.

– Was je haar maar 1 keer met shampoo! Een keer wassen is, tenzij je haar vol stylingsproducten zit, echt meer dan voldoende. Je haar nog een keer wassen heeft geen meerwaarde. Het haar zal er juist van uitdrogen en sneller vet worden!

– Spoel je haar goed uit!!! De meest gemaakte fout is het haastige spoelen van het haar. neem er de tijd voor. Ga niet als een gek door je haar wrijven om de shampoo eruit te spoelen, laat het water het werk doen. Je haar is schoon als het water wat van het haar komt weer helder van kleur is.

– Gebruik conditioner! Shampoo is een middel wat vuil en vet van je haar afhaalt. Alleen shampoo gebruiken zal je haar dus uitdrogen. En dat is niet fijn! Om je haar weer wat verzorging te geven en een natuurlijk vettig laag je terug te brengen, gebruik je conditioner. Ja en als je lang haar hebt zorgt het er ook voor dat je het later makkelijker door kunt kammen!

– Probeer, als je vet haar hebt, de condtioner te gebruiken op de haar lengte. Breng het aan bij de punten en neem een kam met grote tanden om de conditioner goed in je haar te verdelen. Laat het even intrekken en spoel het dan grondig uit.

– Wrijf je haar niet droog!!!! Ik zie zo vaak mensen hysterisch met een handdoek door het haar rossen. Je haar gaat ervan in de knoop (en die heb je er nu juist niet in door het wassen) en beschadigd door de ruwe behandeling met je handdoek! Knijp je haar een beetje uit en wikkel het dan in een handdoek. Zo neemt de handdoek het vocht op en hoef je niet als een malle te wrijven. Laat de handdoek even zitten, tot het meeste water is opgenomen.

– Laat je haar aan de lucht drogen! fohnen is echt niet fijn voor je haar. Het is misschien eerder droog, maar de hitte van de fohn beschadigd je haar. Wil je je haar toch fohnen zet hem dan op koud, of de laagste stand en blaas niet te hard….doe het rustig aan.

– Borstel je haar pas als het droog is!!! Je haar is als het nat is op zijn kwetsbaarst!! Je haar op dat moment flink borstelen is een garantie voor haar dat breekt! Borstel je haar ook voorzichtig als het droog is, ruw door je haar heen om klitten eruit te halen is niet nodig. Probeer klitten juist voorzichtig uit je haar te kammen, ruw zorgt ervoor dat je haar juist beschadigd en breekt. Wil je toch je haar borstelen als het nat is, doe dat dan voorzichtig en van de uiteinden naar de hoofdhuid toe zodat je niet hoeft te trekken aan je haar.

– Was je haar niet dagelijks, daarvan wordt het of heel droog, of heel vet. Je natuurlijke vetlaagje, de talg, wat je haar in goede conditie houdt, krijgt zo niet de kans je haar te beschermen en produceert dan of minder of juist veel teveel talg, wat kan leiden tot een vette hoofdhuid of juist droog haar en een droge trekkerige hoofdhuid en roos.

Ik was mijn haar en verzorg mijn haar nu al een tijdje volgens deze tips en ik moet eerlijk zeggen dat het geweldig werkt! Echt waar, je ziet echt resultaat!!

Je haar extra verzorgen

Soms heeft je haar gewoon wat extra verzorging nodig, zeker lang haar en dan vooral de puntjes of als je in de zon zit of juist veel zwemt in chloorwater of zeewater.

Vertelde ik eerder dat je zo min mogelijk andere producten in je haar moet gebruiken, dat geld natuurlijk niet voor de verzorgende producten, zoals leave-in, anti-klit en repair sprays en haarmaskers. Deze producten zorgen ervoor dat je haar er juist gezonder uit gaat zien en goed verzorgd word, hoewel ook hiervoor geld, gebruik niet teveel en gebruik het niet dagelijks.

Zo af en toe is het lekker om je haar te verwennen, daarvoor zijn er verschillende haarmaskers te koop. Je kunt je haarmaskers ook zelf maken! Daarover vast nog weleens een blog. Haarmaskers kun je het best 1 a 2 keer per maand gebruiken, als extraatje voor je haar. Meer is echt niet nodig en zal er dan ook niet voor zorgen dat je haar er beter uit gaat zien.

Haarolie is zeker voor droog haar een goede uitkomst, gebruik deze echter ook niet dagelijks. De natuurlijke talgproductie zorgt er namelijk ook voor dat je haar goed gevoed blijft en dagelijks gebruik van olie zal je haar ook vetter maken.

Tot zover de tips wat haarverzorging betreft! ik hoop dat je het informatief vond.

Hoe verzorg jij je haar en heb je goede tips?!

Geef een reactie

