Koffie !

Mijn grootste verslaving (althans een van mijn grootste) is koffie. Ik moet echt koffie hebben als ik ’s morgens opsta, anders is mijn goede humeur niet echt aanwezig. Koffie is voor mij echt een drankje wat me oppept, blij maakt en de geur van koffie maakt dat ik me thuisvoel, waar ik ook ben. Toch worden er veel dingen beweerd over koffie. Het zou niet goed zijn voor je lichaam, je kunt eraan verslaafd raken….. Toch jammer dat er veel negatieve verhalen rondgaan. Om achter de waarheid te komen, ben ik eens op onderzoek uitgegaan. Wat zijn nu de positieve en negatieve eigenschappen van koffie? En is het drinken van koffie echt zo slecht als sommige mensen beweren?

Wat is koffie eigenlijk?

Koffie is in feite een volgroeid zaadje van de kers van de koffieplant. Deze plant groeit in verschillende werelddelen. Na het oogsten van de koffiebessen worden ze ontdaan van de buitenste laag. De boon die dan overblijft, de koffieboon, wordt gedroogd en na het drogen worden de bonen gebrand. Hierdoor worden de suikers in de boon gekarameliseerd, waardoor de koffie olie ontstaat. Deze zorgen dus voor de geur en de smaak van de koffieboon. Er zijn verschillende gradaties van branden, van licht gebrand tot donker gebrand. En dat maakt ook dat de ene koffieboon een sterkere smaak zal afgeven dan de andere. Na het branden worden de bonen gemalen, of verpakt zodat je thuis zelf je bonen kunt malen. Ook in het malen zitten weer verschillende gradaties, van grof gemalen tot fijn gemalen koffie, wat de smaak ook weer anders maakt.

Koffie zetten

Koffie kun je op verschillende manieren zetten. Erg in opkomst zijn de espresso-apparaten en de volautomatische koffiezet apparaten. De bonen worden vers gemalen. Het ouderwetse koffie-zet apparaat met filterzakje doet ook nog altijd zijn werk. Verder heb je verschillende apparaten waarin je een pad of cup doet en waarbij je verschillende speciale kopjes koffie thuis kunt drinken.

Is koffie gezond?

Heel lang werd aangenomen en verspreid dat het drinken van koffie verschrikkelijk slecht voor je was. Maar vele onderzoeken wijzen tegenwoordig uit dat het drinken van koffie, mits je dit met mate doet, eigenlijk veel voordelen met zich meebrengt. Koffie speelt een positieve rol bijvoorbeeld in  het voorkomen van kanker en diabetes. Ook verlaagt het met mate drinken van koffie hart-en vaatproblematiek en een hoge bloeddruk. Ook voor je huid is koffie een goede drank. Het gaat namelijk huidveroudering tegen, daarbij bezit koffie goede anti-oxidanten die de gezondheid bevorderen. Door bepaalde stoffen in koffie werkte en kopje koffie kalmerend en positief . Allemaal fijne eigenschappen van koffie mag ik dus wel zeggen.

Kun je verslaafd raken aan het drinken van koffie?

Een van de grootste angsten van mensen is dat ze verslaafd raken aan koffiedrinken. Echter, is het niet de koffie zelf die verslavend is, maar de cafeïne in de koffie waaraan je verslaafd raakt, deze zit ook in cola of energiedrankjes. Het is die stof waar je verslaafd aan zou kunnen raken. Maar als je met mate koffie nuttigt is de kans op verslaving klein.

Koffie… ik zou niet meer zonder kunnen leven. En het is nog eens positief op gezond gebied ook, mits je natuurlijk met mate koffie drinkt!

Drink jij koffie? 

2 gedachtes over “Koffie !

  1. lieke zegt:

    Bleh, ik hou echt niet van koffie, haha!
    Ik heb wel een keer die 3 in 1 geprobeerd, die vaak op de reclame kwam. Die vond ik best lekker! Nu moet ik nog steeds een keer koffie proberen met melk en suiker, misschien dat ik dat ook wel lekker vind.

    • littlemisspj zegt:

      haha! Koffie moet je geloof ik ook echt leren drinken. Het is net zoiets als dat je spruitjes moet leren eten ofzo (hoewel ik die echt altijd vies zal blijven vinden). Koffie is altijd wat bitter, daar moet je echt aan wennen. Ik kan in middels niet meer zonder koffie!

Geef een reactie

