Valentijnsdag

hartjes

Vandaag is het weer de dag van de liefde. Valentijnsdag! Maar wat is dat eigenlijk? En waar komt het vandaan? En vooral, wat vier je nu eigenlijk op deze dag? En is het een commercieel feest of heeft de dag zelf echt betekenis?Valentijnsdag is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht schenken, door middel van kaarten, bloemen of cadeautjes. Het wordt gevierd op, zoals iedereen wel weet , op 14 februari. Deze dag is in 496 door Paus Gelasius uitgeroepen tot de dag van de Heilige Valentijn.

In Amerika is men vanuit commercieel oogpunt de nadruk van anonieme liefde naar liefde in het algemeen gaan leggen. Sinds de jaren 90 is in Nederland en Belgie Valentijnsdag ook een groot commercieel succes geworden. Maar omdat het zo groots en commercieel wordt gevierd, daalt het aantal mensen dat aan Valentijnsdag doet drastisch.  Enkele jaren geleden was Valentijnsdag de dag van de stille aanbidders. Je stuurde een kaart naar iemand die je in stilte leuk vond en voor diegene was  het natuurlijk raden geblazen, van wie was die kaart of de bos bloemen? Tegenwoordig is de nadruk meer op de liefde in het algemeen en kun je als je bijv. al getrouwd bent elkaar met Valentijnsdag gewoon eens extra verwennen.

SONY DSC

Wat ik heb met Valentijnsdag? Persoonlijk niet erg veel. Het was in het begin van mijn relatie met Niels nog de aanleiding om elkaar te verassen met een kaart of wat anders. Tegenwoordig vieren we ook op andere dagen onze liefde. Dat is niet per se gekoppeld aan deze ene datum. Ik vind het wel erg leuk dat er in deze tijd weer veel dingen met hartjes zijn. Ik ben dol op hartjes en op de liefde zelf. Ik hou van de liefde, omdat ik weet dat die alles overwint. En liefde zal nooit verloren gaan. Ik vier op Valentijnsdag de liefde in het algemeen. Met een lekkere maaltijd en een stukje chocolade.

Leve de Liefde!

Wat heb jij met Valentijnsdag? Doe je eraan of helemaal niet?

7 gedachtes over “Valentijnsdag

  1. Bo zegt:

    Ik vier ook geen Valentijnsdag. Ik vind het te commercieel en het interesseert me ook gewoon niet. Zoals Laura al zei, elke dag is een dag om liefde te geven en nemen!

Geef een reactie

