Slapen

Slapen… Ik heb er een haat/liefde verhouding mee. Ik vind slapen, als het me lukt, echt zalig. Rustig en ontspannen wakker worden, echt fijn is dat. Maar wat nou als je een slechte slaper bent? En zijn alle verhalen over slapen nu eigenlijk echt waar? Ik ging op onderzoek uit met een lijstje aan vragen.

slapen.

Heb je werkelijk allemaal 8 uur slaap nodig?

Om meteen te antwoorden: Nee! Niet elk mens heeft 8 uur slaap nodig.  De behoefte aan slaap verschilt van persoon tot persoon en veranderd met de leeftijd. Ook het type bed en de omgeving hebben invloed op de hoeveelheid slaapuren. De tijd dat men slaapt schommelt tussen de  4 en 11 uur per nacht. Daarbij hebben kinderen iets meer slaap nodig en ouderen juist wat minder. Ook de omgeving heeft invloed, men slaapt over het algemeen beter in de bergen dan aan zee bijvoorbeeld.

Kun je ook teveel slapen?

Ja, er bestaat iets als teveel slapen. Teveel slaap, net als te weinig kan zorgen voor veel lichamelijke klachten. Zo verdubbelt de kans op gewichtstoename en diabetes. Ook rugpijn en hoofdpijn zijn allemaal klachten van teveel slapen. Hoewel dit per persoon verschilt, kun je zelf goed onderzoeken of je teveel of te weinig slaapt. Als je voldoende slaap hebt, zijn er overdag geen klachten als niet fit zijn of hoofdpijn hebben of vermoeid zijn (teveel slaap kan namelijk ook tot vermoeidheid leiden).

Ik kan niet slapen….

De meest voorkomende klacht kan ik wel zeggen. Niet kunnen slapen. Heel erg veel mensen hebben hier last van. Heel vaak hebben mensen moeite met in slaap vallen. Dit komt omdat zij nog te gespannen zijn om de slaap te kunnen toelaten. En natuurlijk helpen tv, tablets, laptops en telefoons in je slaapkamer niet mee. Er komt een lichtsoort vanaf waardoor onze hersenen ontregelen en geen signaal meer afgeven dat je moet gaan slapen.

foto (49)

Tips voor als je slecht slaapt

– Stop met het  nog even snel e-mail checken voor het slapengaan. Onderzoeken wijzen dus uit dat mensen die tablets telefoons of andere helderverlichte beeldschermen gebruiken voor ze gaan slapen, meer moeite hebben met in slaap komen.

– Regelmatig bewegen kan helpen een goede nachtrust te bevorderen. Train het liefst overdag, aangezien je van sporten vlak voor het slapen weer te alert wordt. Maar dagelijks bewegen (dus ’s morgens of ’s middags ) helpt je wel beter te slapen.

–   Drink warme melk met honing, of eet banaan.  In deze producten zit een stof die de aanmaak van melatonine bevordert, een stofje dat ervoor zorgt dat je slaapt

– Vermijd alcohol als slaapmiddel. Het zorgt er dan misschien voor dat je snel inslaapt, maar je slaapt minder diep en veel onrustiger, wat niet goed is, want je wordt dan moe wakker.

– Dim het licht. Door je omgeving donkerder te maken, geef je je lichaam het sein dat het tijd wordt om te gaan slapen. Dit heeft te maken met je biologische klok, die reageert op licht en donker. Teveel licht kan je biologische klok in de war brengen.

– Ga naar bed als je je moe voelt. Ga in bed niet lezen of nog tv kijken. Dat verhoogt je hersenactiviteit weer. Ga gewoon liggen, doe het licht uit en slapen. Lig je na 15 minuten nog wakker, sta dan op en ga weer naar bed als je opnieuw moe bent. Probeer je niet te druk te maken over slapen of in slaap vallen. Hoe meer je daarvan in de stress raakt, hoe moeilijker het slapen gaat.

– Zorg voor een rustige, donkere, goed geventileerde kamer. Als je kamer te onrustig, licht of warm is, is het ook moeilijker in slaap te vallen.

foto (51)

Deze tips helpen mij echt goed als ik een nacht niet kan slapen. Wat vooral een goede tip is: Lukt het niet, dan niet. Stress vanwege niet kunnen slapen maakt dingen alleen maar erger.

Ik hoop dat je iets hebt aan de tips en het artikel. Slaap fijn!

Kun jij goed slapen? Of ben je veel wakker? Hoe zorg jij ervoor dat je in slaap valt?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s