Kattenliefde

Deze post gaat over de twee grootste dierenliefdes in mijn leven. Mijn eigen katten Joep en Janouk. Ik kwam erachter dat ik soms wel eens wat zeg over hen, maar ze zijn zo een deel van mijn leven, dat ze een blogje verdienen!

Ik heb zelf veel huisdieren gehad, vogels, vissen, konijnen en hamsters. Maar nooit een kat. Mijn ouders waren geen kattenliefhebbers helaas. En hoewel ik eigenlijk gewoon dol ben op vrijwel alle dieren (oke, wespen, oorkruipers, sprinkhanen,krekels,kakkerlakken en kevers daargelaten) ben ik het allergekst op paarden en katten.

paardkat

 

Omdat een paard niet echt een geschikt huisdier is om in je appartementje te houden, wilde ik al snel een kat, om Niels en mij gezelschap te houden. Ik hou namelijk wel van wat leven in de brouwerij. En dus gingen we op zoek naar een kat. Het toeval wilde dat in een dierenwinkel, waarvan ik de medewerkers kende, vanwege een stage die ik daar ooit liep, er twee kittens zaten. En niet zomaar twee kittens, maar kittens met een verhaal. Een heel naar verhaal, want de boer waarbij ze geboren waren, had de poezenmoeder doodgemaakt en was van plan de twee kittens dood te schieten. Maar een van de medewerkers van de dierenwinkel stak er een stokje voor en nam ze mee om een baasje voor ze te zoeken. Een van de kittens had ook een hazenlipje en was een beetje bang.  Mijn hart smolt bij het zien van dit schatje. En de naam…ze noemden het katje Jan-Jaap v/d Wal vanwege haar hazenlipje. Maar het was een meisje en ik vond de naam niet zo fantastisch gekozen, een dame die je Jan-Jaap noemt is een beetje gek natuurlijk.

SONY DSC

 

Dus noemde ik haar Janouk. En Janouk heeft heel erg moeten wennen aan haar nieuwe huisje. Het was een angstige kat met een afkeer van halsbandjes en angst voor vuilniszaken enzovoorts. Maar naar ons toe werd ze al snel enorm aanhankelijk en ze groeide uit tot een enorme grote knuffelige theemuts.

SONY DSC

 

Janouk heeft wel een echt eigen karakter en een sterke eigen wil. En als ze iets niet mag wat ze wel wil, dan kan ze echt protesteren! En dat doet ze dan ook erg duidelijk. Een echte dame dus!

Toen Janouk 3 jaar was, merkte ik op dat ze best wel een beetje alleen was en steeds minder ging spelen en vaker ging slapen. Daar maakte ik me best zorgen om, want het is natuurlijk niet goed voor een kat om zo stil te liggen en niet te spelen. En dus vond ik dat het hoog tijd werd voor een maatje voor Janouk

SONY DSC

 

En dat werd deze kleine deugniet! Genaamd Joep! Janouk vond hem eerst maar een beetje vervelend en eng. Maar al snel konden ze niet zonder elkaar. Hoewel ze soms ook best een beetje ruzie maken. Maar ja, is dat niet volledig kat-eigen? En daarbij, ook mensen maken soms ruzie! Maar over het algemeen vinden ze elkaars gezelschap best prettig.

SONY DSC

 

Inmiddels is Janouk 8 en Joep is 5 en ik geniet zelf ook enorm van hun gekke streken. Ze zorgen voor heel wat leven in de brouwerij en ik kan me werkelijk geen leven zonder hen voorstellen. Ik mis ze ook echt als ik op vakantie ga, of een dag weg ben. Het is gewoon heerlijk om soms even uitgebreid te kunnen knuffelen met mijn lieve kattenbeesten!

IMG_0019

Heb jij huisdieren? 

 

 

 

Geef een reactie

