In Memoriam – Marco Hofstra-

?????????????????????????????

 

Deze keer een wat minder vrolijke post, maar ik ga hem plaatsen. Afgelopen donderdag is namelijk geheel onverwacht een ex-rolstoelhockey genootje (ik doe al een tijdje geen rolstoelhockey meer…) en goede vriend Marco Hofstra overleden. Hij heeft maar 35 jaar mogen worden.

Ik heb Marco leren kennen in 2009. Een lotgenootje van mij vroeg of ik misschien interesse had in het spelen van rolstoelhockey. Ik ben geheel onverwacht, door verkeerd ingezette revalidatie in een rolstoel terecht gekomen en ik was zoekende naar manieren waarop ik ermee zou kunnen dealen. En een sport leek mij daar best een goed middel voor. En dat werd dus rolstoellhockey. In een sporthal in Amstelveen kwam ik binnen. En ik vond het best schrikken.  Ik heb gewerkt met mensen die beperkingen hadden en daar zat ik dan, zelf met een beperking, tussen mensen in een elektrische rolstoel en handbewogen rolstoelen. Ik wist niet of ik het wel leuk vond, of het voor mij was.

En daar was Marco. Hij knoopte een praatje aan en motiveerde mij , samen met Jochem om toch lid te worden en de Randwijck Rollers een kans te geven. En dat deed ik en de vriendschap bloeide op. Ik werd warm binnengehaald en de jongens waren echt te lief voor mij. Was mijn taxi te laat? Marco  bleef bij mij wachten, want hij vond dat je een meisje niet alleen kon laten wachten. En dan konden we echt kletsen over van alles en nog wat.

Toen onze hal, waar wij trainden, afbrandde, hebben we heel veel gepraat om elkaar op de hoogte te houden hoe alles verliep. En toen we allemaal het nieuws kregen dat een van de H- hockey spelers overleed, zochten we steun bij elkaar. Na de brand was uitwijken naar een andere locatie  best kostbaar en al snel kwam het nieuws dat we de financiele middelen niet hadden om als Randwijck Rollers verder te gaan. We kregen de kans om te gaan vallen onder Only Friends.. Een topkans natuurlijk.

Helaas overleed Klaas voor we het eerste seizoen bij Only Friends konden starten. Een klap en ook dat bracht ons als club dichter bij elkaar. We hebben mooie jaren beleefd bij Only Friends. We hebben de groep zien groeien en dat stemde Marco tevreden. En wij bleven lachen en kletsen…zoals altijd. In 2011 won Marco ooit eens een fiets van AT5. Wat hebben we gelachen. Wat moet iemand in een elektrische rolstoel toch met een fiets?  We hebben zoveel creatieve antwoorden bedacht, dat ik bijna in mijn broek plaste van het lachen!

Marco was ook echt een ajax- gek. Dol was hij op voetbal. En ook oprecht chagrijnig als zijn cluppie dan verloor. Maar nooit voor lang, want vaak na 5 minuten gooide hij er een grapje in en konden we weer lachen om alles.

Marco hofstra2

 

En toen kreeg ik een telefoontje, wat ik nooit had verwacht. Marco is op 35 jarige leeftijd overleden. Niet meer ontwaakt uit zijn slaap. Ik ben nog steeds ondersteboven van het nieuws. Vandaag is de uitvaart van Marco. Vandaag komt mijn artikel over hem online…

Lieve Marco, bedankt voor alle mooie tijden die ik met je mocht meemaken. Je zult voor altijd in mijn hart zitten… En jij daarboven, zing jij maar mee met de engelen “Ajax, Ajax, Ajax”….

 

Een gedachte over “In Memoriam – Marco Hofstra-

  1. Ilona zegt:

    Veel te vroeg,
    veel te jong,
    veel te snel,
    En zeer onverwacht,
    heeft hij het leven moeten laten gaan,
    Hier begint de herinnering.

    Lieve Roos en Niels en alle andere die Marco kennen,
    Heel veel sterkte in deze moeilijk en zware tijd. Ik hoop dat het zware verdriet straks kan varen naast de herinnering.

    liefs Ilona

Geef een reactie

