De Cefaly.. Wat is het en voor wie werkt het?

20130923-130235.jpg

Jullie hebben deze foto eerder voorbij zien komen. En vast hebben jullie je afgevraagd wat dit apparaat op mijn hoofd nu eigenlijk is. En waarom ik het op mijn hoofd heb zitten. Dat wil ik jullie niet onthouden, dus vandaar dat ik deze blogpost ga weiden aan dit apparaat. Het heet: de Cefaly.

En wat is dat dan voor een futuristisch uitziend apparaat en wat doet het?  Het is een neurostimulator (je kent het ook wel als bijvoorbeeld de TENS, of een buikspierapparaatje wat voorheen zo populair was!). Hij geeft kleine elektrische prikkels af. En dit apparaat geeft deze prikkels af specifiek op het hoofd.  Hier de uitleg die er op de site over te vinden is.  (bron http://www.cefaly.com)

Cefaly is de perfecte oplossing voor meer dan de helft van de mensen die lijden aan migraine. Het maakt een aanzienlijke vermindering mogelijk van het medicijngebruik en een verbetering van de kwaliteit van leven.
De effectiviteit en veiligheid van Cefaly zijn aangetoond in verscheidene klinische studies. Cefaly heeft het CE-merk, is gecertificeerd volgens de ISO medische standaard.
Cefaly wordt geplaatst op het voorhoofd met gebruik van een plakelektrode. De Cefaly geeft precies gedoseerde elektrische micro-impulsen af, die werken op de drielingszenuw om pijn te verminderen en aanvallen te voorkomen.

Nu heb ik geen migraine, maar een ander soort hoofdpijn, genaamd clusterhoofdpijn. En omdat de successen met migraine patiënten echt enorm waren, bedacht de fabrikant dat het misschien ook een uitkomst zou zijn voor mensen met clusterhoofdpijn. Met enkele aanpassingen aan het apparaat natuurlijk. Ik was een van de gelukkige clusterhoofdpijn patiënten die het mocht gaan uitproberen voor 40 dagen, om te kijken of ik er misschien baat bij zou hebben. Dat is natuurlijk prettig, want zoiets is veel fijner en goedkoper dan zuurstof en injecties.

2013-09-19 10.48.20

Dit is de cefaly en het opberg doosje. Je kreeg hem met 4 plak elektrodes voor op je voorhoofd en doekjes om je hoofd goed vetvrij te maken. Er waren op deze, voor clusterhoofdpijn patiënten 2  standen die van belang waren. De “voorkomende stand” die je twee maal per dag 20 minuten moest gebruiken. En de “crisis stand” die je moest gebruiken bij een clusterhoofdpijn aanval. Bij deze crisis stand zouden de elektrische pulsen heel snel sterker worden, tot je er de clusterhoofdpijn mee zou overstemmen.

Vol vertrouwen ben ik gaan testen. In het begin is het echt heel vreemd om de elektrische pulsjes op je hoofd te voelen. Mijn hele hoofd ging een soort van tintelen. De puls sterkte moest zo zijn dat je ze kon verdragen, maar dat ze niet te zwak stonden… Dus na de gekke kriebels werd het beetje bij beetje minder aangenaam…tot op het punt dat mijn voorhoofd als vanzelf bewoog door de stroom pulsjes en dat voelde minder fijn. Het is best een opgave om tweemaal per dag 20 minuten volledig bezig te moeten zijn met ontspannen en rare pulsjes op je hoofd. En het ontspannende effect nam voor mij snel af.  Ik had in eerste instantie wel het idee dat de clusterhoofdpijn minder frequent aanwezig was. Helaas is dit effect na dag 20 geheel verdwenen.

De crisisstand van het apparaat werkte echter vanaf de eerste keer gebruiken niet fijn. De intensiteit van de elektrische pulsen gaat in die stand zeer snel omhoog, wat wenselijk is want een clusterhoofdpijn aanval  komt ook snel op. Helaas ging het voor mij net even aan de heftige kant, waardoor ik door gebruik van de crisis stand op de cefaly flauwviel. En dat leek me niet heel erg handig. Thuis is dat geen probleem, maar in vreemde omgevingen zou het nogal eens wat paniek kunnen veroorzaken.

Kortom: Het is bewezen dat de Cefaly voor migraine patiënten een erg goed resultaat heeft! Heb je migraine, overweeg dan zeker eens of de Cefaly jou zou kunnen helpen!  Bij clusterhoofdpijn patiënten ligt de werking wat anders en verschilt dit ook weer per persoon. Er zijn genoeg mede cluster  genoten die echt geholpen zijn bij het gebruik van de Cefaly.

Dus, heb je last van migraine, of misschien van clusterhoofdpijn? Ik zou dit apparaat zeker een kans geven. Wie weet helpt het jou heel goed.

Kijk op http://www.cefaly.com voor meer informatie en de voorwaarde om de Cefaly uit te proberen.

Zelf heb ik de 40 dagen volgemaakt en het apparaat weer teruggestuurd. Jammer genoeg was het niet de oplossing voor mij…

Geef een reactie

