Een hulphond is geen knuffelkont!

Een hulphond. Mensen weten ongeveer wel wat het moet zijn. Je ziet immers veel reclamespotjes over hulphonden. Voor blinde mensen. Of voor mensen die een beperking hebben en hulp willen bij allerlei handelingen. Veel mensen vinden dat uiteraard geweldig. Een hond die dingen voor de mens doet. En dat is het ook! Ik kan niet anders zeggen dat een hulphond een enorme betekenis is voor mensen met een beperking. Het is geweldig dat ze er zijn! In mijn leven ben ik nu twee geweldige hulphonden tegen gekomen. Bo, de hulphond die hielp met dagelijkse klusjes en het uittrekken van oa sokken.  En, de speciaalste (in mijn ogen dan) van allemaal: Snow. En waarom is Snow zo speciaal? Dat zal ik jullie uitleggen. Althans proberen, want zijn baasje Melanie Schwanen (http://hulphondsnow.blogspot.nl/) kan dit uiteraard vele vele malen beter dan ik.

Snow

Maar ik ga proberen jullie te vertellen waarom ik Snow zo speciaal vind. Allereerst… Dit is Snow. Je zult vast snappen waarom zijn naam Snow is! Hij is dus de hulphond van Melanie. En hij helpt haar bij klusjes als dingen oprapen en brengen, jas uit, handschoenen uit, sokken uit…schoenen uit…deur open doen.. En dat is al knap natuurlijk. Maar Snow gaat nog een stapje verder. Melanie heeft namelijk last van epileptische aanvallen. En die komen zomaar, vanuit het niets. Best gevaarlijk natuurlijk. Maar daar is dan Snow. Snow voelt/ruikt dat Melanie een aanval gaat krijgen, en waarschuwt haar dan, zodat Melanie op tijd kan gaan liggen, of iemand waarschuwen, en zich niet verwond. En DAT mensen, is waarom Snow zo bijzonder is!

melanie en snow

Om dit goed te kunnen doen, is het van groot belang dat Snow zich helemaal kan richten op Melanie. In elke omstandigheid. Dus zowel thuis, als op visite als bij openbare gelegenheden, rondjes wandelen. Bedenk het maar, Snow moet zich op Melanie richten. Dat is zijn “werk”.  Nu kan ik me goed voorstellen dat als je Snow tegenkomt (of welke andere hulphond dan ook natuurlijk) je de onbedwingbare behoefte krijgt om hem te gaan knuffelen. Aan de buitenkant zie je natuurlijk niet dat Snow speciaal is, of  aan het werk en dat je hem eigenlijk met rust moet laten. Je weet zelf vast hoe vervelend het is als je je echt op een taak moet richten (bijv. examens) en mensen gaan je afleiden. Bedenk je nu ook eens dat die mensen je nog gaan aaien en aandacht van je gaan vragen ook. Om gek van te worden toch?! Maarja jij ziet een hond, hoe kun je dan weten dat je hem niet mag afleiden, aaien of aandacht van de hond mag vragen? Nou daar is wat op gevonden. Namelijk een tuigje…kijk, zo een

snow met tuigje

tuigje2

Dus dan wordt het al wat duidelijker vind je niet? Niet afleiden staat erop. Wat zoveel wil zeggen als: roep mij niet, maak geen geluidjes naar me, ga niet enthousiast op je benen kloppen, aai mij niet over mijn kop, rug, staart. Probeer niet stiekem toch even aan mij te zitten, want dit tuigje betekend dat ik aan het werk ben. En het is heel belangrijk dat mensen dit eens gaan beseffen.  Er is een reden dat ik dit allemaal met jullie deel. Tuurlijk, ook omdat ik gewoonweg dol ben op Snow en Melanie, maar vooral omdat ik zo vaak merk dat mensen toch nog aaien, afleiden of wat dan ook doen, als Snow echt aan het werk is. Het toch aaien en afleiden van Snow kan namelijk gevaarlijk zijn. Hij kan zo afgeleid zijn dat Melanie een aanval krijgt, die niet aangegeven wordt. En valt en zich dan ernstig bezeerd. Dat kan nooit de bedoeling zijn toch? En dit geld niet alleen voor Melanie en Snow. Stel dat je een blindengeleidehond afleidt, en hij steekt over, terwijl hij normaal gesproken zou blijven staan. Maarja, jij hebt hem geaaid en afgeleid en daarom was hij met zijn koppie niet bij zijn werk… Het leed kan niet te overzien zijn. Dus het kan in jouw ogen onschuldig aaien, afleiden van een mooie lief uitziende hond zijn. Maar de gevolgen kunnen groter zijn dan je inziet. Bedenk daarom: een hulphond is GEEN knuffeldier. Het is een dier dat aan het werk is. Zie je een hond met een tuigje dat zegt dat je niet moet afleiden of aaien..doe dit dan ook gewoon niet. Moeilijk, ik weet het, maar het zou zoveel beter gaan als je dieren die aan het werk zijn niet afleidt van hun belangrijke taak..Ik zal nog enkele foto’s plaatsen ter verduidelijking…

niet aaien

niet afleiden

Oh ja en ook mensen in een rolstoel willen niet geaaid worden.. 😛

ookmelnietaaien

Wat ik gewoon duidelijk wil maken aan jullie lezers, is hoe belangrijk het is om een hulphond met rust te laten.

EEN HULPHOND IS GEEN KNUFFELKONT!!!!

Geef een reactie

