Koffie met hindernissen.

Een dag uit het leven van een koffie…eh..verslaafde.. En ja ik geef het toe. Dat ben ik.

Het is 09.00 uur en mijn ogen gaan met enige moeite open. Mijn gewrichten liggen na een nacht slaap zo een beetje verspreid uit de kom te zijn. Dus allereerst mezelf maar eens bij elkaar rapen om vervolgens met een slaapdronken hoofd naar de keuken te waggelen. Ik vind het altijd leuk dat mensen dat zeggen “mezelf bij elkaar rapen”, omdat het veelal figuurlijk bedoeld is. En voor mij is het gewoon lekker letterlijk…omdat dat kan. Maar ik dwaal af want ik had het over naar het koffiezet apparaat waggelen.  De katten lopen onderwijl al rond mijn benen te draaien, aangezien zij ook wakker zijn en honger hebben. Dat bemoeilijkt mijn lopen nogal en met enige regelmaat zie ik dan ook het tapijt in de gang of het laminaat van de woonkamer van iets dichterbij. Heel verhelderend want ik zie precies wanneer het hoog tijd is dat de stofzuiger eens door het huis gaat…of de dweil. Het is wel iets pijnlijker voor mijn arme lijf….En jammer dat je daar dan weer enkele blauwe plekken bij krijgt. In de winter geen punt, maar als ik met warm weer in een korte broek en t-shirt moet vind ik het minder geslaagd. Straks wordt er nog met een scheef oog naar Niels gekeken….

foto (10)

Het koffiezetapparaat is mijn grootste vriend tijdens de ochtenden. Want het enige waar ik aan denk tijdens mijn wakker worden is “koffie”. Zo ook vandaag… dus ik druk enthousiast het apparaat aan en pak mijn koffiemok. Ik verheug me erop, want ik heb een superweekend gehad maar ik moet t redelijk bezuren en ik heb de cafeïne echt nodig om wakker te worden….Mijn optimisme wordt direct vakkundig de grond in geboord. Niks geen probleemloos koffie zetten. Een rood lampje licht op en het pictogram “water vullen” wordt zichtbaar. Ik zucht maar even diep…En vul het reservoir,wat inderdaad leeg oogt met water. En ik zet alles weer op zijn plek. Nu zou ik toch wel koffie krijgen? Maar nee, het apparaat heeft blijkbaar besloten me vandaag eens goed dwars te zitten… Het pictogram voor “schalen legen” licht op. En ik moet me al bedwingen om niet te gaan lopen vloeken en stampvoeten. Braaf doe ik wat het apparaat me opdraagt en ik ben ondertussen aan een schietgebedje begonnen om nu dan eindelijk mijn kop koffie te kunnen krijgen. Maar deze dag is gewoon helemaal mijn pechdag. Weer weigert het apparaat me mijn broodnodige koffie te geven…. En vrolijk knippert nu het knopje voor “bonen vullen” naar mij. Nu enigszins geïrriteerd doe ik wat nieuwe koffiebonen in het apparaat en verlang hevig terug naar ouderwets koffiezetten met een filterzakje…Maar goed, deze koffie is wel echt de lekkerste, dus ik verbijt mijn teleurstelling en kijk hoopvol naar het resultaat van alle inspanningen. Mijn kopje onder de machine en….

NIKS.. ik kan het niet helpen en sta te stampvoeten als een peuter die zijn zin niet krijgt en krijg nog net geen woede-aanval. Gelukkig heb ik nog een plan B voor dit soort uitzonderlijk slechte ochtenden.. Een dolce gusto..met cupjes. Niet net zo lekker, maar het is cafeïne en ondertussen ben ik daar meer aan toe dan ooit. Het dolce gusto apparaat stelt me niet teleur en ik krijg alsnog dat wat ik wil: Koffie. Mijn humeur is al wat beter en ik kan zelfs weer een beetje glimlachen.

foto (7)

Maar door die glimlach let ik even niet op waar ik nu precies loop… En blijkbaar heb ik mijn schoenen weer eens niet opgeruimd daar waar ze eigenlijk horen. En dus struikel ik heel charmant over mijn eigen orthopedische schoen (gemaakt om juist niet te vallen..ironisch weer) en daar gaat mijn koffie….over het laminaat. De pas verworven glimlach is ogenblikkelijk van mijn gezicht. En alles maakt plaats voor een uitermate slecht humeur. En ik ben blij dat ik alleen ben…want anders had er iemand de komende uren niet zo een leuk leven gehad.

Juist…dit is dus een dag waarop ik serieus denk: in bed en vooral niet bewegen. Ik ruim uiteraard alles netjes op en doe nog een koffie in mn mok… Soms….is het leven van een koffieliefhebber niet zo makkelijk en is het koffie met hindernissen…

Geef een reactie

