Haptotherapie, de eerste afspraak…

Ik heb verteld dat ik  niet zo lekker in balans ben momenteel, waardoor ik dus niet meer goed aanvoel wat lichamelijk en emotioneel mijn grenzen zijn. Het valt al niet mee om dat sowieso aan te geven, aangezien ik soms iets wel kan, en de volgende dag niet. Dat is verwarrend voor mijn omgeving, en verwarrend voor mij. Ik kreeg een tip van een vriendin, dat haptotherapie wel eens wat voor mij zou kunnen betekenen. En ik was wel nieuwsgierig naar wat haptotherapie nu eigenlijk is.

Het is een therapievorm, waarbij door middel van aanraking, je thema’s uit je leven kunt gaan aanpakken, bijvoorbeeld opnieuw leren voelen hoe je lichaam in elkaar zit, in contact komen met je emoties, omgaan met beperkingen, etc. etc. Dus ik vond de tip een hele goede, en zocht een haptotherapeut in de buurt. Liefst een vrouw, want ik heb gewoon een wat minder goed vertrouwen in mannelijke therapeuten. Waarom, dat laat ik achterwege. Maar het is wel zo.

Ik vond een haptotherapeute bij mij in de buurt. Nouja, bijna in mijn appartementengebouw zelf..het is aan de overkant haha. En ik mailde haar, met de vraag of zij mij misschien kon helpen met opnieuw in balans raken. Ik kreeg al snel een mail terug dat dit het geval was, en we maakten snel een afspraak, zodat we met de intake konden beginnen. De eerste afspraak was op 12 maart.

Ik was best een beetje nerveus voor de afspraak want ik had geen idee wat ik nu voor een eerste keer kon verwachten. Gelukkig ging Niels met mij mee, dat geeft mij altijd wat meer rust en dan kan ik beter vertellen wat me bezighoudt. De haptotherapeute was ontzettend aardig en stelde mij op mijn gemak. Toen gingen we beginnen aan de intake. De intake zou in drie sessies worden gedaan. De eerste sessie was vooral gericht op welke doelen ik voor ogen had en ook hoe mijn leven van baby tot nu is verlopen. In grote lijnen natuurlijk, want anders zou ik uren aan het vertellen zijn. En zoveel tijd hebben we niet , zeg maar.

Ik heb eerlijk verteld dat ik momenteel gewoon het contact kwijt ben met mijn lichaam en emoties, zodat ik uit balans ben en niet meer precies weet waar mijn grenzen liggen, en hoe ik die het beste kan aangeven. Ik vond het erg moeilijk om mijn leven van baby tot nu samen te vatten, want er is in die 30 jaar verschrikkelijk veel, helaas negatief, gebeurd. En er zijn ook positieve dingen hoor, absoluut, maar het zou teveel tijd in beslag nemen ook die positieve punten allemaal op te noemen. Daarbij heb ik juist meer last van al het negatieve wat er gebeurd is, en heb ik dat nog niet verwerkt, maar de positieve kanten hebben mij er juist altijd doorheen gesleept. Het vertellen vond ik best confronterend. Ik word altijd een beetje verdrietig als ik naar mijn verleden kijk. Het is, vind ik, best oneerlijk zoveel al meegemaakt te hebben. En ik heb het slecht een plekje kunnen geven, waar ik dus nu mee aan de gang ben gegaan. Toch heeft mijn verleden mij wel gemaakt wie ik ben, en ik ben geen slecht mens geworden, al zeg ik het zelf.

Na het eerste gesprek voelde ik mij nogal druk van binnen. Ik had dingen omhoog gehaald die ik lang, heel lang geleden al had weggestopt. En alles was van binnen een warboel. De haptotherapie deed dus al gelijk zijn werk, en dan was het nog maar het eerste gesprek en ook nog maar de intake, waar Niels nog bij was. Het was dus nog maar het begin. En aan de ene kant keek ik uit naar de volgende afspraak, maar aan de andere kant zag ik er ook wel tegenop, gezien het feit dat het eerste gesprek zoveel los had gemaakt.

Mijn eerste ervaring met haptotherapie was een feit, en het is een enorm prettige ervaring geweest. Op naar afspraak 2!

Geef een reactie

