Haptotherapie, afspraak 3

Op 1 april (nee geen grap) was het dan tijd voor de derde afspraak met de haptotherapeut. En het zou een spannende afspraak worden. We zouden gaan kijken wat er zou gebeuren als we gingen werken met aanrakingen. Ik moet heel even eerlijk toegeven dat ik van huis uit niet gewend ben om aangeraakt te worden. Ja, soms als ik huilde werd ik wel getroost, maar in mijn familie is niemand echt heel lichamelijk met de ander. Dus knuffelen heb ik pas toen ik mijn lieve partner heb leren kennen, ook ontdekt. En dat ik een knuffel eigenlijk ook gewoon best nodig heb. Door nare ervaringen in het verleden, heb ik alleen wel moeite om me te laten aanraken door mensen die ik  niet ken, of niet goed ken. Ik schrik soms ook als iemand, die ik wat minder goed ken, me spontaan een knuffel geeft, of even over mijn arm of rug wrijft… Dat soort dingen. Ik weet niet of ik het nu niet prettig vind, of dat ik het gewoon niet gewend ben en daarom schrik, feit blijft dat ik aanraking door personen die ik minder goed ken niet het allerprettigst vind.

En dan ga je haptotherapie volgen. Een therapie waar de basis eigenlijk is dat je door middel van aanrakingen gaat kijken waar je moeite mee hebt en waar je aan kunt werken. Een aanraking kan veel doen bij een mens, en dat is natuurlijk de manier waarop mensen ook weer in balans leren komen met gevoel en lijf. En laat dat bij mij nou ook een beetje de bedoeling zijn. Toch zag ik er stiekem wel een beetje tegenop. Wat moest ik me erbij voorstellen? Wat kon ik verwachten? Maar ik heb een erg lieve goede haptotherapeute en ze stelde me bij binnenkomst direct op mijn gemak. Ik mocht bepalen of ik mijn shirt uit deed bijvoorbeeld, of niet. Jullie raden het vast allemaal wel…Dat shirt bleef mooi aan! Ik mocht op een tafel (of nou ja, het is meer een soort bed, het lag best comfortabel, op mijn buik gaan liggen en toen gingen we van start. Eerst raakte de therapeute mijn voeten aan. En tot mijn eigen grote schrik, en verbazing voelde ik mijn hele lijf gewoon aanspannen. Ik vond de aanraking niet prettig! Alleen vond ik dat ik het wel moest ondergaan. Haptotherapie werkt nu eenmaal met aanraken, en als ik dat niet laat gebeuren, hoe kan ik dan met die therapie verder gaan? Want de therapie brengt wel een hoop met zich mee. Mijn leven  stond en staat er zelfs een beetje door op zijn kop. Mijn therapeute was onmiddellijk alert op wat er gebeurde bij mij. Nadat ze nog probeerde of een aanraking op mijn onderbeen misschien niet tot zo een heftige reactie zou leiden. Ik was duidelijk nog niet klaar voor de therapie waarbij aanraken gebruikt werd. Wilde niet zeggen dat ik ik moest stoppen met haptotherapie. Ik ben dolgelukkig met een therapeute als de mijne, die ondanks de uitdaging die ik met mij mee breng, toch wil doorzetten en me gaat helpen. Al zal het eerst praten zijn en dan als ik denk er weer aan toe te zijn, proberen met aanrakingen te werken.

Deze afspraak was tevens het einde van de intake afspraken. De vierde afspraak zou ik te horen krijgen wat mijn behandelplan zou worden en op welke manier ik geholpen zou worden. Ik was helemaal een beetje van de rel, de uren erna. Er kwam van alles los, en bovenal teleurgesteld zijn in mijzelf. Hoe kon het nu dat ik zo heftig reageerde op enkel een hand op mijn been? Waarom kon ik het niet gewoon ondergaan? Maar al snel besefte ik dat het allemaal oke was, ik was er nog niet aan toe. Dat is dan alleen maar een uitdaging om ernaar toe te werken dat dat wel kan.

Dat was dus mijn ervaring na de derde afspraak. En ik moet wel zeggen dat ik me veilig voel bij deze haptotherapeute. Ze is aardig, recht door zee, eerlijk en ze is soms streng voor me op momenten dat dat nodig is, maar ook lief en troostend als dat is wat ik nodig heb. Ik ben wel achter het belang van een fijne klik tussen jou en een haptotherapeut. Aangezien diegene je aanraakt en je je volledig bloot moet geven, is het wel fijn als je degene waarbij je dit moet doen, ook volkomen vertrouwt. En dat doe ik.

Ik was wel blij dat ik verder mocht met de haptotherapie en niet te horen kreeg dat ik niet geholpen kon worden. Op naar afspraak 4!

Een gedachte over “Haptotherapie, afspraak 3

Geef een reactie

